Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 11 december, 2009

Dagen idag har varit så mycket lugnare. Jag tog det väldigt ”easy” hela morgonen. Njöt av mitt kaffe, av morgontidningen av tystnaden. Duschade i lugn och ro, klädde mig och åkte in till stan. Och där…är det stor risk att bli smittad. Av något som det än så länge inte finns något vaccin mot. Svininfluensan kan inte ta mig längre – men julstressen..kan den komma åt mig?  Ja, antagligen. Både jag och mannen som slöt upp inne på det stora huset med en himla massa butiker kände av hur den knackade på – den där obehagliga känslan. Stressen. Ingen av oss visste åt vilket håll vi skulle, vad vi skulle köpa i julklapp till våra guldklimpar. Runt omkring oss sprang folk som yra hönor. VI stod där mitt i smeten och såg på varandra. Kände paniken komma krypande. Men, nej. Vi tog ett eget litet vaccin. Vi vek av från strömmen, satte oss ner och åt varsin portion god mat, pratade, umgicks. Avslutade med en kopp kaffe och plötsligt var stressen som bortblåst och tankarna kunde tänka igen.

Men det blir svårare och svårare att köpa julklappar… Dels är allt dyrare och dyrare. Man får liksom ingenting för pengarna. Ingenting…. Dels har vill ändras barnen.. växer. Önskar sig större saker, har mer saker. Vi ville köpa allt men… det är ingen bra idé. Alls. Men det blir nog bra… Nåväl, ett par timmar och ett antal kronor fattigare senare stuvades påsar in i garaget, gämdes undan och ännu en sak klar inför julen som hjular på…. Det är konstig livet… Och ödet. Hur ofta pratar man inte om en sak, och sedan händer det? Ibland läser man om något man aldrig läst om förut och dagen efter har en vän till en vän varit med om just den saken och en vecka senare berättar vännen att även hon.. Förstår ni vad jag menar – det blev lite luddigt.. Som om du säger: ”Åh, imorgon skulle jag vilja ha sovmorgon, jag orkar inte jobba…” och så vaknar du med huvudvärk och får en karensdag… ”Var försiktig med vad du önskar…” Idag, på stan, gick vi förbi en av de otals butikerna som säljer mobiler. Ett erbjudande blinkade, strålade, vägrade låta oss gå förbi utan att se det, ta in det – fundera och få en idé. Och visst fick jag en idé….PR-avdelningen på det företaget – grattis! Jag sa till min man: ”Tänk om dottern inte hade någon mobil – då skulle klappen vara klar!” Men vi ångade vidare och köpte till sist en sak som hon önskar men som jag var väldigt tveksam till. En timme efter det att vi kommit hem kommer dottern ner för trappen, gråtandes. Hennes mobil (som antagligen åkt i golvet utan att hon vill erkänna det) har på ett helt oförklarligt sätt gått sönder. Displayen var sprucken och bara halva var synlig. Hm… tänk om det hade hänt igår? Men ”tänk om” är en tanke som bara fungerar som ett röd ljus som aldrig slår om till varken gult eller grönt – (jo, du bror, jag har tagit åt mig av dina kloka ord..) och nu är det som det är. Dessutom tror jag att lilla dottern tycker det är roligare att få en peng, själv ta sin plånbok och själv välja sin nya mobil, i mellandagarsrean. Hon tjänade ju dessutom nästan en tusenlapp på att sälja jultidningar. Hjälp, snacka om luckrativ business :-)

Nu återstår bara några julklappar. Till bror bland annat. Jag tittade på en sak idag. Men 799:-, nej… sorry brorsan. Till ”chefen” och till svärmor, svärfar och svägerskans med fam. Stora kusinbus får väl ett önskat kuvert med innehåll som prasslar och klirrar.

Det har varit en bra dag idag. Men nacken har varit sur, tvär och hämdlysten. Men nu, efter en kväll isoffan, efter ett skönt bad och efter lugn samvaro med nära och kära – mår den lite bättre.

Imorgon väntar en skogspromenad, luciatåg och pepparkakshusbygge. Lite fix inför söndagens stora begivenhet. Uppvisning och lucia med dotterns gymnastik. Som har planerats och tränats till i månader… Och sedan… ska jag andas ett par dagar. Bara vara. Ladda inför det sista innan jul. Och ni, vet ni  att det finns fördelar med att bo i Sverige? Det finns många men en är att vid halv 3 är det nästan mörkt och då kommer gästerna inte se om det är skurat i hörnen eller inte… så DET struntar jag helt i iår!

Natti.. ha en bra dag idag. (jag insåg just att klockan redan är en timme in på lördag den 12/12)

Read Full Post »