Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 22 december, 2009

ps :

JAG ÄLSKAR JULEN!

Read Full Post »

…för att skriva någonting alls ikväll, egentligen. Men jag har så många tankar… Jag ligger just nu i soffan, ser en urusel film. Njuter av att julen är på väg. Att jag imorgon bara kan griljera skinka, fixa ägghalvor och duka lite. Lyssna på julmusik, dricka lite glögg och klä granen tillsammans med familjen. Äta årets godaste macka – den första skinkmackan! Mmmm! Julbada och sedan krypa ner i rena lakarn. Huset doftar jul, allt är någorlunda städat och det är jul, jul, jul! Härligt! Ikväll förundras jag dock av tanken – tre dagar… julen är i stort sätt 3 dagar. Ja, nyår och trettonhelg, jag vet men JULEN består ju av tre dagar. Och vad gör vi – vi börjar tänka på den i november, på allvar. Tankarna på den kommer redan efter semestern… Så är det ett himla planerande, vi handlar och vi pysslar. Ja, det gäller väl inte alla och jag har definitivt dragit ner en hel massa på en hel massa i år. Iår, har inte alls varit som det brukar. Jag har liksom fullt upp ändå. Nej, jag vet att jag inte arbetar mer än typ 15 timmar, som en mamma påminde mig om, men dessa timmar är som 45… Det tar mycket energi, Men det är kul. Men dessa år, då jag har varit sjukskriven har varit en resa, det har varit en låång läxa. Jag har ändrats. Nej, inte totalt och många märker ingenting. Men jag gör. Och jag njuter av nya jag. Himlen ramlade inte ner bara för att jag inte har gjort allt jag brukar. Världen rasar inte ihop för att jag struntar i lite damm i ett hörn. Julen vände inte ….

Nej, imorgon ska jag nynna på ”JUL, JUL, STRÅLANDE JUL”, ”Tomten jag vill ha en riktig jul”, ”All I want for Christmas” och andra goa julsånger. Jag ska andas jul, njuta av barnens närvaro. Ja, jag ska pynta, duka och fixa – för att jag vill det. För att jag älskar det. Inte för att det är nödvändigt.

Men håll med – visst är julen ett konstigt fenomen? :-)

Imorgon kanske jag inte alls öppnar datorn, man vet inte och om jag inte för det:

GOD JUL till er allihop! Njut nu och tänk på vad julen egentligen handlar om. ps: Jag skickar inte julkort, bara så ni vet. Det, förresten, är ett eget ämne jag skulle kunna tänka högt om men… inte nu. Jag undrar bara – julkort… Dem jag umgås med, ger jag en kram till jul. Eller ringer. Dem jag inte hör av så ofta, gamla mostrar och så (:-) ) skickar jag kort till. Och de med barn som jag vet tycker dt är jättekul. Men att skicka kort til någon som jag aldrig träffar… som jag aldrig hör av annars – vad är det för vits? Jag vet faktiskt inte… Jag är delad i min åsikt där. Men som sagt – det var ett ämne till en annan gång:-)

Read Full Post »