Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 3 april, 2009

Igår var vädret helt ljuvligt. På förmiddagen idag var det dimmigt och grått men våren fanns i luften. Jagfoto0221 tänkte då: Undrar om ”Mulen morgon ger klar eftermiddag” gäller idag. Det gjorde det. Det stämmer ofta. Solen kom men värmen…nja. Det beror ju lite på vad man jämför med. Det var varmt om man jämför med för ett par veckor sedan. Det var kallt om man jämför med igår. Men altanen var behaglig att vara på. Jag har bytt gardiner idag (fick du ågren nu A, jafoto021g har bytt två gånger sedan jul…J ). Satte faktiskt fram lite påskgrejor.                    Kycklingar och sånt.  (de nya jag köpte på bilden…tupp,höna eller kyckling..?? Ser ut som tomtar..kanske kan återanvända dem:-) )Den är ju så kort, påsken. Lika bra att ta fram det nu så man hinner titta på det. Så var det pyntat och fräscht när ungarna kom hem för att börja sitt lov. Ingen som såg det men… sonen gjorde det men eftersom han hade kompis med sig så sa han ingenting. Mannen såg inte. Hade jag inte väntat mig. Han ser sällan sånt. Har inte med det i sina gener. En gång målade jag om ett rum, satte upp bård och bytte gardiner men han såg ingenting. Efter en stund såg han på mig att han borde se något och sa: ”har du bytt gardiner?” att väggarna blivit gula från att vara vita med små rosa blommor det undgick honom…J

Väder var det! Eftersom vädret inbjöd till vädring igår så hängde sängkläderna ute hela dagen. När jag lade mig tänkte jag på dofter. Hur gott det doftar av nyvädrade sängkläder. Och nytvättade – finns det något bättre än att krypa ner i nytvättade lakan? Det är ljuvligt. Dofter – vad mer är det som doftar gott? Jo, börjar man tänka efter så finns det så mycket saker som inte bara doftar gott. En del av dem kanske inte doftar så gott, i sig självt men förknippat med minnen och känslor så doftar de ljuvligt. Våren doftar på ett speciellt sätt och det är förknippat med värme sol, glädje. Vad är det som doftar när man säger ”det doftar vår”? Kanske som min vän, ängeln sa ”en doft av fuktigt, upptorkande gräs” Sedan kommer doften av bränt gräs, när grannarna runt omkring börjar elda upp fjolårets gamla torra gräs och löv. Sedan kommer doften från utegrillar – mmm… känslan av sommarkväll kommer över en doft av skog – ljuvlig doft. Egentligen doftar det ofta lätt ruttet, fukt och lera men ljuvligt!  Doften av nybakat – minnen av barndomen, man kom hem från skolan och mamma hade bakat. Doften av barn, små barn. De doftar, helt naturligt, bara helt underbart. Vad mer? Doft av sol. För visst doftar sommaren? Tänk en kväll i maj. Ljummen med en tung doft av hägg och syren. En tidig sommarmorgon, solen har just gått upp – doften och luften är full av löften och harmoni.                                          Jag skulle kunna fortsätta i evighet. Dofter är och förblir härliga. Tänk att leva utan doft? Alla dofter är ju förknippade med en bild, en känsla, en smak. Känner du doften av vitlök, kaffe eller curry så kan du genast känna smaken av det. Känner du doften av rosor så ser du dem framför dig, även om de inte är där. Du får även en bild på näthinnan av en solig sommardag, av en rosenträdgård? Doften eller lukten från en blöja – kanske under amningsperioden – för dig genast tillbaka till den tiden i livet, när barnen var små. Ikväll var det kallt ute men doften fanns där som ett löfte om att våren är här. Den kommer nu. (förra gången jag sa att det doftade vår så kom det snö..).

Dofter. Våra sinnen. Jag är såå tacksam att jag har alla intakta. Jag lider med dem som är blinda eller döva. Men de känner doft. Doft är en del av livet – en stor och viktig del.

Just nu känner jag doft – av min duschkräm från Oriflame, av min kroppspray som jag köpte i Santa Barbara och som får mig att återvända dit, i tanken varje gång jag tar det på mig. Jag känner en kvardröjande doft av pizzan vi vräkte i oss förut. Det doftar chips… (barnen som äter). Det doftar hund. Den lurviga och svarta ”lillebror” ska sova över natt. Det doftar Ajax. Efter dagens veckostädning. Det doftar fredag. Det doftar lugn och ro. Det doftar hemma. Jag känner mig harminisk och lugn. Jag känner mig ganska pigg. Värken har inte stulit såå mycket energi idag. Jag har slutat att fundera så mycket – åtminstone  idag. Värktabletterna gör mig lugn. De gör mig mindre bekymrad. Men de tar bort lite av smärtan så de hänger med, ett tag till. Har äntligen fått tid hos sjukgymnast. Den ska jag ta vara på. Ska vara hård nu. få ut något bra av detta år. Lära min läxa. Jobba med något som passar mig. Inte kväva mig själv, misshandla kroppen. Jag måste se detta år som en investering. Annars blir jag tokig. Snart är Mimmi på g igen. Jag känner det på mig… det är på gång. Något bra väntar runt hörnet. 2009 kanske blir mitt år, så småningom. Hittills har det gått ”sådär” men det är 9 månader kvar. 9 månader av tid, händelser, dofter, känslor, förnimmelser… äventyr. Tillfrisknad.

Framtiden väntar. På mig!

Read Full Post »