Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 9 april, 2009

 Länge sedan jag skrev några citat. Citat således. Med tanke på mitt förra inlägg och med tanka på tankar kring min framtid hittade jag detta citat: ”Man möter sitt öde ofta på de vägar man tar för att undvika det” Inget självklart citat. Något att tänka på. Fundera över. Men det ligger en hel del i det….

Read Full Post »

Slog upp min favoritbok också. ”Det är aldrig kört” Slumpen fick fram detta: ” Säkert har du många gånger sett gässen på väg söderut i V-formation. Men visste du hur oerhört klokt det är av gässen att flyga på det sättet? Genom att flyga i V-formation kan flocken flyga 71% effektivare än om varje fågel skulle flyga för sig själv. Varje gås som flaxar med vingarna underlättar för bakomvarnade fågel genom att skapa uppåtvindar. Om en gås faller ur formationen återtar den sin plats så fort som möjligt för att kunna dra nytta av lyftraften från framförvarandegås. När ledgåsen blir trött flyttar den bakåt i formationen och en annan gås tar täten. Gässen längre bak i formationene skriker för att heja på de främsta att hålla farten uppe. När en gås blir skadad och inte kan flyga med längre lämnar 2 andra gäss formationen  för att hjälpa och skydda den skadade fågeln. De stannar tills gåsen antingen kan fortsätta flyga igen eller har dött. ” Dum som en gås? – Gärna!

Jag ser mig i en formation. Min underbara familj, mina vänner och mina kontakter inom sjukvården är mina medresenärer. De flyger först. Snart är det min tur att ta täten. TACK! För uppåtvindarna!!!! TACK för att ni stannade när jag blev skadad. Snart är jag flygfärdig igen. Tänk så många som inte fanns där i formationen… som jag trodde gjorde det. Men ni som finns i den är starka, stärkande och UNDERBARA!  Tacksam.

Jag är tacksam för stöd, hjälp, vänskap och uppåtvindar.

Read Full Post »

Nej, jag lyckades klara mig från att bli nertrampad av någon ägg, lax och sillsugen pensionär idag. Men jag var lååångt ifrån ensam i affären. Den var till brädden full av folk och vid godiset var det i det närmaste krig… Man visste inte riktigt var man skulle gå, stå eller vara. Jag lyckades vara i vägen var jag än gick, antingen med varuvagnen eller med min bak… I kassan hade jag tur och slapp en lång kö. Dagen blev lång ändå och nu dunkar huvudet i värk, nacken skriker ”hur kan du göra så här mot mig??” och benen orkar inte ståååå. Som vanligt har jag nu säckat ihop i soffan, välbehövligt och knappast med dåligt samvete – klockan är ju faktiskt nästan 22. Har skjutsat barn till gympan, sprungit med lite flyglappar (hjälpt sonen) fixat tacos och strukit ett lass med kläder så nu får jag vila! Sjukgymnasten sa inte mycket… Han tyckte jag hade god rörlighet och jag har varit duktig med mina övningar, med mina promenader och jag tror att jag har hittat (eller börjar hitta) balansen mellan att vara kreativ, ”få saker gjorda” men ändå inte ligga sömnlös pga. värk. Jag har insett hur viktigt det är för mig att vara aktiv. Jag är inte en person som gillar att lägga mig i soffan och bara slappa. Ibland är det skönt men jag VILL hålla i ordning, jag VILL att rabatterna ska se ok ut, jag VILL stryka kläderna vi ska ha på oss, jag VILL fixa och dona. Göra snyggt. Skruva ihop möbler… Ja, jag får ont men jag kan (och måste lära mig) leva med värken. Jag kan liksom förlika mig med värken bättre nu. Dels är den lite bättre och dels så känns det som jag har mer kvalité i livet nu. Jag vågar göra saker, jag vet att jag får betala men det är bara JAG som får göra det.                                 Jag mår bättre, i själen.

Idag har tankarna gått till hysterin som rådde i affären där jag handlade idag. Jag kan inte säga så mycket för jag handlade själv  både godisägg, sill och vanliga ägg. Vi ska dessutom bort nästan alla dagar i påsk. Men vad handlar påsken om? Godis, fjädrar och varor från systembolag? Lax och lamm och påskkärringar. Inget ont om påskkärringar…eller jag vet inte. Idag har det varit ett karavantåg med dem här. En del av dem lite väl gamla och utan små söta teckningar. De sa inte ens ”Glad Påsk” utan sträckte fram sin väska (!) och förväntade godis eller pengar… Jag hade lust att lägga i blodpudding eller något. Nej. Det liknar mer tiggeri än ett gulligt besök . Jag har inget emot lax och definitivt inget emot godisägg. Jag tycker det är mysigt med alla fjädrar och kycklingar och allt gult. Men har vi inte glömt något?? Precis som vi glömmer något på julafton, där vi sitter begravda i julklappspapper, stinna av julskinka, knäck och ris àla malta.  Vår religion. Jag kanske inte är en av de trognaste kyrkobesökarna, jag kanske inte är en av de mest troende. Men jag vill i alla fall att mina barn ska veta varför vi firar påsk. Dottern hade ett hum. Jag frågade dem ikväll. Hon sa: ”Det är något som har med gud att göra… Eller Jesus!”  Jag svarade att det hade hon rätt i. Sedan frågade jag vad som hände med Jesus. Hon sa ”Ja, han har födelsedag i jul så han kanske har namnsdag i påsk??” J Det blev en snabb religionslektion. Ingen invecklad och detaljerad sådan men ändå. Så även om hon nu får ett litet (det räcker!) godisägg så vet han varför vi ”firar” långfredag och påskdag. Jag frågade sonen också. Trodde han hade koll. Det hade han nog med men just i den stunden var han strängt upptagen med något spel på datorn, han tittade upp på mig och sa: ”Det är väl för att de brände en massa kärringar på bål då?”.  Jag tittade väl på honom på honom på ett sådant sätt att han förstod att svaret borde ha varit annorlunda så han ändrade sig snabbt och han hade rätt svar till sist. Men godis och lov är viktigast. Det ska det väl vara, de är barn men kristendomen är vår nationalreligion, nog borde barnen i alla fall veta varför vi firar. Att det inte är för att tigga godis hos grannarna… Det är uppståndelse.  Lidande och förlåtelse.

Imorgon blir det promenad och skogsluft. Härligt! Lax hos svärmor väntar på eftermiddagen. Påsken är här. Och solen ska visst fira med oss. Härligt. Hoppas jag får lite tid i trädgården. Påskafton kommer det nog att finnas tid. Jag ska bara göra en Jansson att ha med till vårt knytis. Ett par sillburkar med. Men de köpte jag ju färdiga J.

Trött nu men inte sömnig. Tagit tralala-tablett. Lite sent kanske. Fullmånen är enorm där ute. Nästan så man verkligen väntade sig att se när häxorna kom farande på sina kvastar… de har fint väder ikväll – där på Blåkulla. Ljust och fint. Månen är rena strålkastaren. Försökte ta kort på den men den skulle bli sedd i verkligheten – den ville inte fastna på kort. Eller var det häxorna som inte ville bli plåtade under sin färd kanske. De som la en förbannelse över kameran. Bilden blev i alla fall bara svart. Helt svart. ………                  Jag är skrivsugen ikväll men jag har liksom inget mer att skriva om. Skulle kunna skriva om hur mina tankar kring framtiden ser ut men just nu är de tankarna i ett ända virrevarr. Ett nystan. Jag får nog ta ett par dagar, ett par veckor på mig att trassla ut dem. Borde meditera. Söka lite svar. Kanske är rädd för svaren. Svaren som gror där inne och kommer att komma fram när jag är mogen. När tiden är mogen och jag redo. Inte idag. Inte imorgon. Det enda jag vet är att min framtid SKA blomstra! DET ska jag arbeta för, DET har jag att se fram emot.                                                                 Jag är nervös, rädd och faktiskt blir jag rent fysiskt illamående när jag tänker på påskafton. Möta en fd vän. Som gjort mig såå illa.  Men jag har fått tips på hur jag ska hantera det idag. Jag måste få ur tankarna på det som hände, det hon sa – ur min hjärna. Sedan inse att ingen, allra minst hon är värd att sörja. Jag är mycket starkare. Jag ska fixa det. Önskar bara att orden som sades aldrig blivit sagda, hörda. Det gör så ont.  Bränd. Som sot. Men jag stärks. Jag kan hantera det. Tror jag. Med redskapen jag fick idag.

Nu ska jag ta hand om sista tvätten. Sedan försöka sova. Trots fullmånen och alla kvastar som viner förbi…

 

 

Read Full Post »

I min bemärkelse. En ”vanlig” person tycker nog att min dag är rena semestern man jag…. Jag orkar inte just nu. Jag ser ändå fram emot dagen. Sjukymnastik. Få min ”dom”. Men det ska bli skönt att få lite riktlinjer. Att få övningar så jag känner att jag kan arbeta aktivt för att bli bättre. Både fysiskt och psykiskt. Sedan blir det stora, stora affären i stora staden. Trängas med alla andra som ska handla vanliga ägg, godisägg och allt vad du nu behöver till Jansson. Påskmust och lax…. Gula servetter och påskliljor, sill och så nubbedricka från affären bredvid. En kartong rödtjut med. Jo,jo…. Är vi ”Svenssons” så är vi..! Så om vi inte hörs ikväll så har jag blivit nertrampad av någon stressad trebarnsmamma i jakt på de sista äggen…

Några krokar till hallen med nytt ansikte ska jag försöka införskaffa. Och mattor. Om jag hittar något både mina ögon och plånbok gillar. Ungarna – dom är trygga och har det bra i mormor och morbrors sällskap.

Jag kan ha MIN tid idag…

Ikväll? Ja, då drar jag väl….

PS: JAG PASSAR PÅ ATT ÖNSKA ALLA MINA VÄNNER, LÄSARE – JA, ALLA

                                                    EN GLAD PÅSK!!

Read Full Post »